روایتى است از حضرت رضا علیه السّلام كه مرحوم صدوق در علل الشّرایع» آورده است:
عن الحسینِ بنِ خالد قال: قُلتُ للرّضا علیه السّلام: إنّا رُوینا عنِ النّبىِّ صلّى الله علیه و آله و سلّم: إنّ مَن شَرِبَ الخَمرَ لَم تُحسَبْ صَلاتُه أربعینَ صَباحًا. فقالَ: صَدَقوا. فقُلتُ: و كَیفَ لا تُحسَبُ صَلاتُه أربعینَ صَباحًا لا أقلَّ مِن ذَلِك و لا أكثَر؟ قالَ: لأنّ اللهَ تباركَ و تَعالَى قَدَّرَ خَلْقَ الإنسانِ فَصَیَّر النُّطفَة أربعینَ یَومًا، ثُمّ نَقلَها فَصَیَّرها عَلَقة أربعینَ یَومًا، ثُمّ نَقَلها فصَیَّرها مُضغَة أربعینَ یومًا. و هَكذا إذا شَرِبَ الخَمرَ بَقیَتْ فى مَثانَتِه علَى قَدْرِ ما خُلِقَ منهُ و كذَلِكَ یَجتَمِعُ غَذاؤُه و أكْلُه و شُرْبُه تَبْقَى فى مَثانَتِه أربعینَ یَومًا. [1]
حسین بن خالد مىگوید: خدمت امام رضا علیه السّلام عرض كردم: براى ما این چنین از رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم روایت كردهاند كه فرمود: كسیكه خمر بنوشد تا چهل روز نماز او مورد قبول پروردگار قرار نخواهد گرفت. حضرت فرمودند: درست روایت كردهاند. عرض كردم: چگونه نماز او به فاصله چهل روز مردود است نه كمتر و نه بیشتر؟ حضرت فرمودند: زیرا خداى متعال خلقت انسان را در عدد چهل تقدیر فرموده است. ابتداء نطفه را در چهل روز قوام بخشید، آنگاه آنرا به علقه مبدّل ساخت، سپس علقه را چهل روز پروراند، و پس از آن به مضغه تبدیل كرد. و این چنین است اگر كسى شرب خمر كند، این شراب در مثانه او به مدّت
__________________________________________________
[1]- علل الشّرایع، ج 2، ص 345
اربعین، ص: 33
چهل روز باقى خواهد ماند چنانچه غذا و آب و جمیع مأكولات به مدّت چهل روز در مثانه انسان باقى مىماند، به مقدار همان عددى كه اساس خلقت بر آن قرار گرفته است.» [1]
از این بیان حضرت استفاده مىشود: كیفیّت هضم و جذب مأكولات در بدن انسان و استفاده اعضاء و جوارح از آنها، و سپس مرحله دفع آنها به مدّت چهل روز طول مىكشد. و از آنجا كه كلیهها وظیفه دفع موادّ زائد بر میزان مصرف و همچنین پس از مصرف را دارند، و این موادّ بواسطه عمل كلیهها در مثانه تجمّع مىنماید، لذا به مدّت چهل روز مىتوان گفت كه غذاى مصرفى انسان در یك مكان واحد بتدریج جمع و دفع خواهند شد؛ و بر این اساس نماز فردى كه هنوز آثار و بقایاى شراب در بدن او موجود مىباشد مورد پذیرش و قبول خداوند قرار نخواهد گرفت.
__________________________________________________
[1]- نظیر این روایت درباره أكل مال حرام و لقمه حرام نیز وارد شده است.
درباره این سایت